085 06 09 029

Ijzersterke call to action knop maken

Hoe maak je een sterke call-to-action knop (CTA)

Hoe zorg je dat mensen op een knop drukken. Dat is natuurlijk wat we willen. Een goede call to action knop zorgt voor meer conversie. Bekijk hier de tips hoe jij een goede knop kan maken.

 

Wat houdt een call to action knop in?

Een call to action knop (CTA) houdt simpel weg in: Een knop die je tot actie aanzet. Dit kan betekenen dat je iemand een bestelling wilt laten plaatsen, of een offerte wilt laten opvragen. Je hebt de knoppen natuurlijk in alle vormen en maten, maar ook de tekst die op de knop zelf staat is erg belangrijk. Je wilt namelijk dat alle elementen van de knop de conversie verbeteren en mensen tot actie aanzetten.

Zorg dat de knop ook echt een knop is

We zien het vaak voorbij komen: knoppen die eigenlijk geen knoppen lijken. Dit is erg verwarrend en onduidelijk voor de bezoeker. Een knop moet ook echt een knop zijn. Als je op een pagina komt moet je duidelijk weten wat de flow van de website is en weten welke elementen de knoppen zijn waar je op kunt klikken.

Hieronder heb ik een voorbeeld geplaatst van een goede standaard knop. Je ziet hier dat er onder de knop een kleine schaduw is toegevoegd om de knop een 3D effect te geven (Is niet noodzakelijk om te doen). Dit symboliseert een knop die klikbaar is.

Bron: Coolblue B.V.

Ronde hoeken zijn vriendelijker

Zoals je al aan de titel kan lezen zijn ronde hoeken vriendelijker. Waarom? Volgens het Bouba/Kiki effect is het zo, dat met hoekige vormen de mensen onbewust afschrikt. En dat willen we natuurlijk voorkomen. Dus denk er goed over na wat voor knop je gaat gebruiken. Het helpt om je knop ronde hoeken te geven van een paar pixels, of helemaal rond te maken.

Bron: UXplanet.org

Schrijf je knop tekst in 1e persoons

Om de bezoeker meer aan te spreken kun je je knop schrijven met een 1e persoons boodschap. De bezoeker voelt zich hierdoor meer aangesproken e kan zich beter inleven om een actie te ondernemen. Hieronder heb ik een paar voorbeelden neergezet die vertaald zijn naar de ‘Ik’ vorm:

  • Bestel hier: “Ik ga bestellen”
  • Contact opnemen: “Ik wil contact opnemen”
  • Verder kijken: “Ik wil verder kijken”
  • Offerte aanvragen: “Ik wil graag een offerte aanvragen”

Dit zijn dus een aantal tips hoe je gemakkelijk elke knop kan omzetten tot een “Ik” vorm. Dit hoeft natuurlijk niet bij elke knop, maar het zou wel handig zijn om die bij je call to action knoppen gaan gebruiken.

Welke kleur moet ik gebruiken?

Goede vraag! We willen natuurlijk dat onze knop goed opvalt. Daarom is het erg belangrijk om je knop te laten opvallen met een kleur die afwijkt van je huisstijl. Dit is misschien niet mooi, maar het is bewezen dat dit wel degelijk effect heeft op ons klikgedrag.

Stel je hebt bijvoorbeeld een blauwe huisstijl en je wilt dat mensen bij je homepagina of landingspagina gelijk een knop kunnen vinden die ze een actie laat ondernemen. Dan wil je niet dat die knop ergen weggestopt zit zodat je hem niet meer kan zien. We laten deze opvallen!

Hieronder heb ik een voorbeeld geplaatst van een website van Hotjar die deze knoppen goed gebruik:

Bron: Hotjar

Ook is het belangrijk dat je het contrast van je knop goed onder de knie hebt. Je wilt geen witte tekst op een gele knop doen… Nee…. Dat doe je gewoon niet. Zorg er daarom voor dat je altijd een kleur pakt die er direct tegenover staat. Om je een idee te geven wat is bedoel met contrast kun je de onderstaande foto even bekijken:

Bron: gosquared.com

Extra’s bij de knop

Bij een goede call to action knop kun je nog veel extra’s toevoegen om de knop nóg aantrekkelijker te maken om op te klikken. Je kunt bijvoorbeeld boven de knop nog een tekst zeten als: Laatste kans! of Start je gratis demo.

Dit zijn allemaal manier om meer mensen naar je klopt toe te leiden.

Stel je hebt een knop bij een product pagina (Voordat ze het in hun winkelmandje stoppen). je kunt onder de call to action knop natuurlijk ook een aantal voordelen laten zien met groene vinkjes ervoor zoals:

  • Gratis verzending
  • Gratis retour
  • 2 jaar garantie
  • Vandaag besteld, morgen in huis!

Dit zijn elementen die mensen overhalen om een actie te ondernemen. Daarom is het dus zeker iets om over na te denken om deze elementen bij je knop toe te voegen.

Knoppen testen (A/B testing)

We kunnen er natuurlijk vanuit gaan dat een bezoeker de oranje kleur een betere kleur vindt, maar dat weten we natuurlijk niet zeker. Daarom testen we de knoppen die we plaatsten. Je kunt met A/B testing meerdere kleuren, vormen en tekst selecteren om deze te laten testen. uiteindelijk zie je na een bepaalde periode waar mensen het meest op hebben geklikt. Nu weet je dus welke soort knop het beste werkt voor jouw doelgroep. Erg handig!

Conclusie

Ga experimenteren wat bij jouw huisstijl past en zorg dat je consistent bent in het maken van je knoppen. Zorg dat ze altijd opvallen van de rest. Je hebt met deze knoppen namelijk maar 1 doel: Mensen er op laten klikken en een actie laten uitvoeren. Denk hier dus ook altijd aan! 😉

Mocht je nog wat hulp nodig hebben, kun je ons altijd even een bericht sturen! We staan altijd open voor vragen.

Deel dit bericht

Advies nodig over jouw groei strategie 🚀?