Social media strategie

Succes met je bedrijf op social media in 8 stappen

Het is gratis, eenvoudig en ook nog eens leuk! Social media gebruiken als platform voor je bedrijf. Daarnaast werkt op een organische manier je bedrijfspagina/kanaal opbouwen vaak zelfs beter dan adverteren en de enige investering is tijd.

1. Begin met een plan‍

Een plan maken is dé belangrijkste eerste stap die je moet zetten wanneer je je social media kanalen goed wil gaan gebruiken voor je bedrijf. Ga voor jezelf na waarom je meer met social media wil gaan doen. Wat is het doel hierachter?

Een voorbeeld van een doel kan zijn; meer herkenbaarheid creëren, of meer gezien worden, maar kan ook in een getal uitgedrukt worden. Denk aan het aantal trouwe volgers dat je wilt opbouwen of hoeveel omzet je via social media kanalen gegenereerd wil hebben.

Vervolgens kun je de wijze gaan bepalen waarop je dit wil doen. Stel dat je doel is om meer werknemers in dienst te krijgen. In dat geval zou je content kunnen maken waarin je ziet hoe leuk het is om bij je bedrijf te werken. Als het je doel is om meer volgers te krijgen, zorg dan dat je waarde creeert voor de mensen die je wil bereiken. Zo zorg je er namelijk voor dat die mensen ook terug willen komen voor meer.

Je plan zou uit de volgende punten kunnen bestaan:

– Waarom wil ik dit?

– Wat is het doel?

– Op welke wijze wil ik dit doel gaan bereiken?

– Wat is mijn doelgroep online?

– Op welke platformen zijn zij te vinden?

– Hoeveel tijd heb ik te besteden? (Tijdsplanning)

Wanneer dit duidelijk voor je is kun je vandaag al van start!

 

2. Ken je doelgroep

Je zou dit kunnen zien als onderdeel van je plan. De doelgroep van je bedrijf weet je waarschijnlijk al, maar dat wil niet zeggen dat je online doelgroep hetzelfde hoeft te zijn. Deze bepaal je dus door eerst te kijken wat je doel is en daarna wat voor mensen je daarvoor als volger wil hebben.

Laten we weer even het voorbeeld nemen met het opbouwen van trouwe volgers. Misschien zijn dit niet je klanten, maar mensen met een interesse in jouw dienst. Misschien is er juist heel veel vraag naar iemand die online tips en tricks geeft over jouw vakgebied en kun je op die manier meer bekijks krijgen!

Doorloop bij het bepalen van deze doelgroep de volgende puntjes;

– Geslacht

– Leeftijd

– Zakelijk of consument?

– Interesses

– Welk probleem hebben ze dat jij oplost?

– Wat voor bedrijven volgen deze mensen nu?

Je kunt natuurlijk inspiratie opdoen bij deze bedrijven. Zorg wel dat je vooral in gaat zetten op de dingen die je onderscheiden van de anderen.

3. Kies je platformen

Wanneer je weet wie je wil gaan bereiken en hoe, is het tijd om te onderzoeken op welke platformen je doelgroep online te vinden is. Kijk hierbij vooral naar de puntjes leeftijd, zakelijk of consument en interesses. De spanningsboog kan per leeftijdscategorie enorm verschillen. Zo is de jongere doelgroep sneller afgeleid en hebben ze minder lang de aandacht voor je berichten en is de zakelijke doelgroep waarschijnlijk niet te vinden op Snapchat om maar een voorbeeld te geven.

Je kunt aan de hand van deze informatie dus ook de lengte van video’s gaan bepalen en hoeveel waarde je wil hechten aan teksten bij je posts. Houd ook rekening met het puntje tijdsplanning dat je in je plan bepaalt. Niet iedereen heeft natuurlijk de tijd om iedere dag meerdere uren aan social media te besteden. Wij raden over het algemeen dan ook aan om een maximum van 3 platformen aan te houden.

4. Maak content waar je doelgroep iets aan heeft‍

Wie je ook wil bereiken en op wat voor manier je dat ook gaat doen, het allerbelangrijkst is dat je doelgroep iets heeft aan de inhoud van je content. Zoals ik eerder beschreef zul je dan merken dat mensen terug blijven komen.

Probeer je posts dan ook niet als conversiemachines te zien, maar eerder als een mogelijkheid om je doelgroep iets bij te leren. Klanten via je kanalen komen dan vanzelf. Wat je wel kunt doen om conversie te verhogen is de 80-20 regel aanhouden. 80% van je content houd je dan informatief en amuserend, de overige 20% is duidelijke promotie van je product of dienst. Dit is trouwens heel persoonlijk. Sommigen hanteren bijvoorbeeld liever een 90-10 verhouding.

5. Pas je huisstijl toe

In meerdere van onze blogs leggen we uit hoe belangrijk een huisstijl is voor je bedrijf. Vaak krijg je in een huisstijl een social media toepassing bijgeleverd. Zorg dat je deze zo goed mogelijk aanhoudt. Het kan ooit zijn dat je af en toe iets afwijkends wil posten en dat mag natuurlijk ook, zolang je in de meerderheid de juiste stijl aanhoudt. Zo vorm je een duidelijke, consistente communicatie en zorg je dat mensen je posts gaan herkennen. Ook voorkom je zo dat je pagina een onoverzichtelijke verzameling van content wordt.

‍‍

6. Speel in op huidige trends

Denk hierbij aan actuele gebeurtenissen of nieuws waar je op in kunt spelen. Als je veel humor gebruikt in je content kun je grappen of memes gebruiken die op dat moment populair zijn. Je kunt er ook voor kiezen je eigen format aan te houden. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Instagram pagina van Bol.com zie je dat ze hun eigen manier van humor meenemen in bijna alle posts van hun producten. Ook hier zie je een huisstijl die goed nageleefd wordt 😉

7. Consistentie

Ook dit hoor je ons vaak zeggen; Zorg dat je consistent bent. Dit is belangrijk in bijna alles dat je met je bedrijf doet (huisstijl, communicatie, advertenties, etc.) en dus ook op je social media kanalen. In dit geval bedoel ik met consistentie de hoeveelheid posts die je plaatst per week. Stel voor jezelf een uploadschema op dat je na kunt leven en hou je hier ook echt aan! Over het algemeen geldt op social media hoe vaker hoe beter, maar vergeet de belangrijke regel kwaliteit over kwantiteit niet. Het is wat dat betreft beter om minder te posten wanneer je geen inspiratie of ideeen hebt, dan je te houden aan je schema met posts die eigenlijk niets toevoegen.

‍‍

8. Zet in op wat werkt

Het kost heel wat tijd om een social media kanaal op te zetten dat resultaat op gaat leveren, maar je zult na een bepaalde tijd gaan merken wat voor soort posts het beter doen dan andere. Ook dit kan heel erg verschillen per bedrijf. Wanneer je weet met welk soort posts je volgers de meeste interactie hebben, is het slim om hier op in te zetten. Je kunt dat soort posts dan stukje bij beetje vaker gaan gebruiken zonder de andere ideeen meteen in de prullenbak te gooien natuurlijk. Zo werk je steeds verder naar je doel toe en wie weet zelfs daarvoorbij!

Deel dit bericht

Advies nodig over jouw groei strategie? 🚀