Marketing is duur en vaak een verspilling van geld…. Dit horen we erg vaak, maar marketing hoort juist je onderneming een boost te geven. Het gaat er dus meer om hoe je alles opzet , analyseert en optimaliseert. Daarom zeggen we dus altijd:
Je marketingbudget stoppen om geld te besparen, is hetzelfde als je horloge stoppen om tijd te besparen.
Waar begin je mee?
Aller eerst is het goed om te weten dat het opzetten van een advertentieaccount op facebook helemaal gratis is! Je hebt namelijk een Facebook pagina, Bedrijfsaccount en een Advertentieaccount nodig om te kunnen starten. Als je dat in hebt gesteld naar jouw wens kun je beginnen met het creëren van jouw campagnes. Je kunt in het gehele proces altijd je eigen budget en betaalmethode bepalen, zodat je niet voor verborgen kosten komt te zitten.
Het is dus van te voren belangrijk om te bepalen wat het marketingbudget gaat worden waar je mee gaat starten. Dit is natuurlijk een belangrijk onderdeel van je bedrijfsvoering en zeker een van de belangrijkste. Je kunt dus zelf bepalen wat je uitgeeft, maar daarmee beïnvloed je ook de prestaties van je advertentie.
Leren, leren en nog eens leren
Zoals de titel al aangeeft, moet Facebook heel veel leren. Zo krijgt Facebook een hoop informatie binnen over jouw doelgroep wanneer je een advertentie plaatst. Deze informatie wordt gemeten en opgeslagen in de ‘Facebook Pixel”. Dit is een klein stukje code wat op jouw website wordt geplaatst om gebeurtenissen te meten van jouw gebruikers. Hier haalt Facebook ook verschillende data uit die kunnen helpen bij het optimaliseren van jouw campagne. Bijvoorbeeld: interesses, klikgedrag en of deze doelgroep waarschijnlijk een actie onderneemt.
Deze data zijn noodzalijk om optimaal te kunnen presteren. Daarvoor is het dus van belang dat de Facebook Pixel goed ‘Gevuld’ wordt met informatie, zoals we dat zeggen. Hiermee bedoelen we dat Facebook veel data nodig heeft om hiermee een duidelijk beeld te krijgen. Om veel data te verzamelen heb je dus ook een bepaald budget nodig. Met een paar euro komt je niet heel ver en zal het lang duren om de pixel te vullen, maar als je wat meer investeert, zal het waarschijnlijk wat sneller gaan om die data te verzamelen. De facebook pixel heeft ongeveer 50 optimalisatiegebeurtenissen nodig om uit de leer fase te komen.
Gemiddelde kosten op Facebook
Facebook heeft verschillende doelen die je kunt selecteren. Elk doel heeft zijn eigen werking en resultaat. Zo kun je bijvoorbeeld gaan voor meer betrokkenheid, verkeer naar je website of een aankoop op je webshop. Op de afbeelding kun je zien hoe dit er uit ziet als je net een campagne start. Je bepaald dus van tevoren je strategie.
Hieronder zie je een kleine opsomming van de gemiddelde kosten die je betaald om een bepaald resultaat te behalen.
- Merkbekendheid 0,05 tot 0,25 cent per weergave
- Betrokkenheid bij bericht 0,10 tot 0,50 cent per weergave
- Verkeer naar de website 0,30 tot 1,50 euro per klik naar de website
- Gratis e-book download 1,50 tot 3,50 euro per e-mail adres
- Conversie hangt af van de prijs van product of dienst
Campagne opzetten
Je kunt voor je campagne een budget instellen. Wat het vaakst wordt gedaan is een dagbudget instellen. Dit kan al vanaf 1 euro per dag. Facebook beperkt het bedrag rond het bedrag dat je invult. Stel je vult hier 1 euro in, dan kan het de ene dag €0,90ct zijn en de andere dag bijvoorbeeld €1,10. Zo kan facebook het geld verspreiden en uitgeven waar Facebook denkt dat het meeste resultaat te behalen valt.
Daarnaast kun je ook de looptijd van je campagne instellen om die op een bepaald moment te laten stoppen. Wij zetten persoonlijk nooit een looptijd, omdat we zelf graag de touwtjes in hand willen houden om te stoppen wanneer we willen. We zijn er toch vaak mee bezig om dit allemaal in de gaten te houden. Ook is het verstandig om je campagne te laten lopen om uit de leerfase te komen. Als je lager budget hebt, kan het langer duren voordat je uit je leerfase bent.
Kosten van marketing uitbesteden
We krijgen vaak de vraag of we het hele marketingproces kunnen overnemen, omdat het veel tijd kost om dit allemaal bij te houden, te analyseren en te optimaliseren. Het is voor sommige ondernemingen ook een hele stap om te maken, omdat het nog niet duidelijk is wat de resultaten zullen zijn. Dit is natuurlijk erg begrijpelijk!
Het is niet zo zeer dat je een campagne opzet en die maar laat lopen… nee… je moet wel zorgen dat je de campagnes optimaliseert. De wereld van marketing veranderd erg snel. Daarom is het belangrijk dat je vaak je advertenties analyseert om te kijken of er nog iets verbeterd kan worden.
Wij nemen dit proces graag over! Omdat we veel verschillende cases onderhouden, weten we ook precies wat er nodig is om een campagne goed te laten presteren.
Als Online Marketing bureau stellen wij een bepaald aantal uur beschikbaar per maand om dit te realiseren. Natuurlijk wordt dit in overleg gedaan. Onze uurprijs is €100.
Conclusie
Facebook adverteren hoeft niet duur te zijn. Je moet je alleen bewust zijn van de doelen die je wilt behalen en wat voor budget je daarvoor hebt. Even een voorbeeld: Als je producten verkoopt van 1000 per stuk, kun je niet verwachten dat je met 1 euro per dag, 10 producten verkoopt. Je moet wel rekening houden met de waarde ten opzichte van de investering.
Succes!
Hulp nodig? Neem contact met ons op!
(085) 060 6413
info@websitetalent.nl